Monday 27 June 2016

Resipi Philips Pressure Cooker : Nasi Arab

Lamanya tak login ke sini...

Harini menyinggah sebab nak simpan memori ni...

Daku berjaya masak nasi Arab guna Philip Pressure Cooker (PPC)

Wahahahaha semua kat rumah tu suka

Almost perfect nasinya cuma berminyak. Kalau sebelum masuk beras, saya keluarkan minyak tu, mesti perfect dah. 

Actually takde la hebat sangat since saya guna yang dalam kotak. Brand Shan. Saudara dari Singapore bagi dah lama. 

According instruction tumis bahan bahan yang dia listkan, masuk daging (kambing/lembu/ayam), masuk yogurt then masak. Lepas tu masak nasi, guna kuah yang dimasak dengan daging curah atas nasi, gaul and masak sekali lagi. 

So guna PPC ni saya :

1. Guna mode bake, tumis bawang merah sampai garing

2. Masuk kambing sekilo (saya guna kambing bertulang, sebab nak kan khasiat rebusan tulang tu sikit)

3. Masuk bawang putih dan halia kacau sebati.

4. Masuk rempah yang disediakan dalam kotak nasi arab tu.

5. Off PPC, Tutup PPC, pastikan pressure knob tu seal, then press mode beef/mutton, start semula.

6. Tunggu 1/2 Jam, release pressure slowly..

7. Buka penutup PPC

Camni rupa kambing lepas 1/2 jam. 

Then....

Masukkan beras yang dah dibasuh bersih (beras pun dia sediakan dalam box). Tambah air sikit kasi paras paras air dan beras (saya punya terlebih sebab ade minyak). 

Tutup PPC, seal pressure knob. 

Tekan mode "rice"

Start again. Tunggu 15 minit dannnnnnn

Walllahhhhhhh

2 comments: