Friday 24 April 2015

Homemade Sardine

Another tips.

Buat schedule post la.. kalau tak kag beratus lak post gara-gara tips dari FB hehehe


Home Made Sardine, source : here
Bahan Bahan smile emoticon
ikan tongkol kecik2/selayang yang gemok2
*Buah tomato
minyak masak
*bawang putih & bwg merah
*sedikit lada kering yang xpedas yg *besar2..

*blend halus sehalusnya..
Garam dan gula secukup rasa
Cuka apple

CARA MEMBUATNYA smile emoticon
Ikan dibersihkan, potong sederhana besar, buang kepalanya. Perap dengan sedikit garam dan cuka apple selama 10 minit. Cuci bersih dan toskan.

Dalam periuk tekanan, panaskan minyak masak, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga harum, masak hingga terbit minyak. Tuang air dan masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa serta sedikit shj cuka apple...

Bila mendidih, masukkan ikan tadi, kacau rata dan tutup periuk tekanan. Pasangkan injapnya dan bila periuk mengeluarkan wap dan bunyi "berdesir", kecilkan api dan biar masak perlahan selama 1 jam (ikut cara guna pada periuk tekanan masing2)...

Cukup waktu, bawa periuk tadi dalam sinki dan alirkan air paip atasnya sehingga wap dalam periuk habis, buka tudungnya dan periksa keadaan ikan, selalunya pada masa ini ikan masih kekal dalam bentuk asal, tapi tulang2nya menjadi lembut seperti sardine dalam tin.

Klu xde periuk tekanan...rebus ikan td agak lama.....dlm 6jam....kemudian tumis bahan2 kisar td...perasakan....letak sedikit shj cuka apple.....garingkan hingga pecah minyak....letak air utk cair... bile ikan dh siap rebus masukkn ikan dlm adunan kuah...siap!!

Boleh lah dimasak mengikut kreativiti masing2.

No comments:

Post a Comment