Tuesday 26 May 2015

Gentle Birth Class bersama kak Fadillah Yusope

Kelas Ahad lepas. Pukul 3pm - 7pm

Seronok
Asalnya saya join gentle birth group kat FB. Seronok baca experience mummy yang bersalin tanpa rasa trauma lepas bersalin. Macam rasa bestnya. Mesti mummy ni tak banyak dosa. Allah permudahkan proses kelahiran. Saya ni banyak nau dosa. Bersalin pun dari kol 4am - 10am baru anak keluar. 6 jam berjuang. 
Pastu bila ada mummy yang memang baik, saya kenal hati budinya, tapi berjuang lagi lama dari saya, contohnya more than 24 hours, saya macam eh eh takkan la dia pendosa?? Who are you to judge.. hahaha sangat la sempit pemikiranku. Malu ok kalau ada pemikiran macam tu.

Yesss bersalin ni kerja Allah. Serahkan semuanya pada Allah lepas kita dah berusaha. 

Usaha tu macam mana??? 

Macam pergi kelas ni la..

Selain baca info dari gentle birth tu, ade gak follow a few doc kat FB

Ade yang ok, ada yang menjumudkan minda dia kepada gentle birth = bersalin kamikaze kat rumah. Taknak ade rawatan dari doc. Ermm tapi doc ni kata dia nak bagi awareness kat orang awam, at the same time dia hanya takut-takutkan ibu-ibu bakal bersalin tentang risiko. Ok skip that part. Opinion orang lain-lain. Terpulang kita nak digest macam mana. Ikut melulu atau bukan research sendiri.

Dalam kelas ni, banyak diterangkan proses kelahiran tu macam mana, Tulang mana yang bergerak, otot-otot tubuh yang bekerja masa proses kelahiran, selain tu ade juga knowledge sharing untuk mummy yang nak VBAC & ada masalah masa mengandung, macam saya. Sebelum ni memang on monitoring glucose level. Tetiba kali ni ade lak high blood pressure. Tapi on monitoring jugak sekarang. Nak check samada memang ada HBP or kes sementara.

Selain tu doula ajar jugak cara urutan kat vagina tu untuk elakkan tear. Ramai je mommy yang bersalin tanpa gunting kat bawah. Saya kenaaaa :(( sakittt

Ada jugak doula tu selitkan cara-cara exercise masa pregnant. Tujuan dia untuk kuatkan otot rahim so that rahim boleh bekerja dengan baik masa contraction datang.

So far interesting sangat kelas ni. Tapi kene gali lagi ilmu untuk hilangkan phobia 1st baby. Dedolu saya ditakut-takutkan yang risiko baby overdue, kene induce, kalau tak baby besar, etc etc. Pastu kene gunting masa bersalin. Ya Allah sakit!

Banyak lagi info nak kene gali! Baca baca dan baca.

Eh harini kecoh kat FB katanya Secret Recipe kena tarik sijil halal. Refer kat www.halal.gov.my tengok lak list under tab Produk. MasyaAllah, banyak ok. Kek itu, kek ini, kek a, kek b.. ok.. i need to avoid all of it! ermmm

No comments:

Post a Comment