Friday 25 September 2015

Tips Hilangkan Kelemumur

Sharing Tips dari FB HiJo Cloth Pad.. Sape nak baca tips dia try click link tu..

Tips nak hilangkan kelemumur.

Saya dah cuba dan sedang amalkan sekarang

Memang sangat membantu


Saya ni memang jenis kuat berpeluh. Sokmo nak kene cuci rambut. Hari-hari pagi petang. Kalau lambat cuci je rambut rasa berminyak. Kulit kepala takyah cakap. Berkerak. Time rambut basah kalau garu sikit, memang akan ade macam daki putih kat hujung kuku. Hehehe sape ade masalah sama dengan saya??

Paling kronik masa bulan 3 atau 4 tahun ni. Masa mula-mula saya perasan saya pregnant. Rambut gugur teruk. Kelemumur lagi. Sedihnyaaa la haiiii..

Saya google sana sini bab cuci rambut ni. Sebelum ni dah pernah terbaca yang soda bikarbonat+apple cider sangat membantu. Tapi agak pemalas nak mencuba plus ade rasa ragu, bolehke benda ni bersihkan kepala saya??? Jawapannya adalah memang BOLEHHHHH yeee.. Sangat bolehhhh

Saya 2 sudu soda bikarbonat bancuh dengan secawan air.. Basuh rambut plus urut-urut kulit kepala. Pelan-pelan je sapu kasi rata. Lepas tu bilas dengan air bersih. Lepas tu effect dia adalah rambut kita rasa kesat tah ape-ape. Memang tak best. Takpe, kat sini peranan apple cider pulak...

Ni soda bikarbonat yang saya guna
Dah settle soda, saya bancuh 2 sudu apple cider dengan secawan air jugak, then lumur ke seluruh kepala. Sama proses macam soda tadi. Sapu cukup-cukup.. biarkan kejap then bilas bersih-bersih sebab bau apple cider ni boleh tahan jugak. 

Dedolu guna apple cider ni.. sangat bagus sebab dia ade serdak apple tu. Tapi macam dah discontinue pengeluaran sejak ade kes apple tercemar.

Lepas settle mandi.. keringkan rambut.

Bab berapa lama kesan tu, ikut pada disiplin. Kalau saya lepas 2 kali basuhan saya dah nampak kesan dia. Memang saya avoid shampoo terus masa proses ni. Takmoo ade campurtangan bahan kimia lain.. Lepas dah tak de kelemumur saya kurangkan soda. Just guna apple cider dan air. Saya akan guna soda kalau rasa kepala berminyak-minyak. Kalau takde takyah. 

Yang paling best, sekarang rambut saya kurang berminyak-minyak. kalau sehari 2 tak cuci pun ok.. Tapi sape tahan kan kepala tak basah.. so saya mandi basah rambut macam biasa sambil-sambil sapu apple cider.. No more shampoo sekarang.
Sekarang guna apple cider ni aje



No comments:

Post a Comment