Sunday 5 May 2013

Projek Taugeh Di Rumah

Semangat menaugeh datang disebabkan saya malas nak membeli taugeh kat kedai.. Biasanya kalau beli, masak sikit, lebih tu jadi itam, pastu buang. Jadi kali ni saya rajinkan diri menaugeh sendiri.. Here's the step..

Step #1 : Rendam kacang Hijau.. Sepatutnya 12 jam or less, saya terendam sampai 24 jammmm... ish ishh



Step # 2 : Prepare bakul


Step # 3 : Letak kain basah, then tabur kacang hijau yang dah rendam tadi


Step # 4 : Tutup dengan sehelai lagi kain basah

OK ni bukan step.. ni progress lepas 24 hours saya tutup dengan kain basah. Pastikan anda rajin membasahkan kain tu sebab cepat betul kering.. taugeh serap air


Finally........... Taugeh saya dah ready to eat...

Lepas tu saya try menaugeh guna bekas ice cream je. Tak yah pakai kain bagai. Pun hidup gak.. So pasni tak yah sebok nak kotorkan kain..

2 comments:

  1. Mcmne menaugeh guna bekas aiskrim..
    Blh share x
    Saya rs better kite menaugeh sendiri dr bli kt kedai

    ReplyDelete
  2. Senang je cik Hani..

    cik hani masukkan kacang dalam bekas ice cream besar.. Saya guna bekas kuning. tak ingat ice cream brand ape. Lepas tu cik hani masukkan air separas dengan kacang tu. Everyday monitor air. Kalau kurang tambah supaya taugeh leh tumbuh dengan gembira. tak perlu tutup pun. just simpan bekas tu kat tempat gelap... Selamat mencuba & sorry lambat share tips ni. Saya jarang berblog :)

    ReplyDelete